
De Hagenaar moest mee naar het bureau toen een eerste blaastest uitwees dat hij teveel had gedronken. Tijdens een ademanalyse blies hij 1080 ugl (2,5 promille), terwijl 220 ugl (0,5 promille) is toegestaan. Hij kreeg een proces-verbaal en raakte zijn rijbewijs kwijt.
De man was ’s ochtends met een drankwalm en bloeddoorlopen ogen op zijn werk verschenen. Zijn baas verbood hem achter het stuur te kruipen, maar de man ging er toch vandoor met een taxibus. Een collega sprong bij hem in de bus en hield contact met de directeur. De ingeschakelde politie kon de chauffeur een half uur later arresteren.
De Hagenaar wordt op staande voet ontslagen. ,,Zo iemand willen wij niet meer achter het stuur hebben,’’ verduidelijkt een woordvoerster van het taxibedrijf. ,,Wij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers. Daar kun je geen risico mee nemen.’’
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) afdeling Taxi wil dat dronken beroepschauffeurs in de toekomst niet alleen hun rijbewijs, maar ook hun chauffeurspas kwijtraken. Daarmee wordt voorkomen dat ze bij een andere werkgever aan de slag gaan. ,,Wie een chauffeurspas aanvraagt, moet een Verklaring Omtrent Gedrag kunnen overleggen,’’ zegt een woordvoerder van KNV. ,,En die krijgt een chauffeur niet als hij voor rijden onder invloed veroordeeld is.’’
taxi lijken dat ze alles mogen maar ze moeten wel aan de regels houden anders voel je niet meer veilig .
BeantwoordenVerwijderenIk ben zelf taxi chauffeur en dit kan echt niet.
BeantwoordenVerwijderenMaar wij mogen echt niet alles en we houden ons ook aan de regels, ook al zijn er altijd uitzonderingen. Niet alle chauffeurs over scheren.