Dit schrijft het Financiële Dagblad.
'Maar waarschijnlijk zijn er meerderen betrokken en is er voor een veelvoud geplunderd.'
De fraude bij de Staatsloterij is slechts een voorbeeld van de enorme industrie die cybercrime is geworden. Op basis van eigen onderzoek schat de koepelorganisatie van webwinkels, Thuiswinkel.org de online creditcardfraude in Nederland jaarlijks op tientallen miljoenen euro's. 'Naarmate online betalen populairder wordt, neemt de fraude navenant toe', zegt directeur Wijnand Jongen.
Gestolen
De Staatsloterij bevestigt dat er betalingen zijn geweest met gestolen creditcardgegevens. Soms worden deze tijdig ontdekt. 'Begin dit jaar werden we door de Rabobank gewaarschuwd dat er voor een trekking duizenden loten frauduleus waren gekocht', aldus de woordvoerder. 'We konden dat gelukkig nog op tijd ongedaan maken.' Hij zegt dat de opgemerkte gevallen per trekking op twee handen zijn te tellen. 'Maar dat zegt niets over het werkelijke aantal.'
De fraude waar UltraScan op stuitte, werd volgens Engelsman niet op tijd gesignaleerd. In april werd deze gemeld bij de afdeling Processing & Security van de Staatsloterij, maar de financiële directie en de woordvoerder waren hier gisteren niet van op de hoogte.
Fraude
De exacte omvang van fraude met creditcards wordt door de banken, transactieverwerkers en uitgiftebedrijven niet bekendgemaakt. De Nederlandsche Bank wil evenmin inzage geven. 'Daar kan ik wel in komen', zegt Pim Takkenberg, hoofd van Team High Tech Crime van de KLPD. 'De schade kan groot genoeg zijn om het vertrouwen in het betalingssysteem te ondermijnen.'
ICS Cards, de grootste Nederlandse uitgever van MasterCard en Visa, erkent dat creditcardfraude de grootste vorm van fraude is bij online betalingen. 'Het komt enkele tientallen keren per dag voor dat wij fraude ontdekken met kaarten die door ons zijn verstrekt', aldus Wim van Doorn, hoofd risk management.
Beveiligingsprotocol
De meeste gestolen creditcards zijn afkomstig uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Buitenlandse kaarten worden daarom steeds minder geaccepteerd bij onlinebetalingen aan Nederlandse winkeliers.
Een voorbeeld daarvan is KLM. De luchtvaartmaatschappij accepteert geen online-creditcardbetalingen meer voor lastminutevluchten op bestemmingen in Afrika en Oost-Europa, als er onvoldoende tijd is om de kaart te checken. De maatschappij wil geen cijfers geven over schade. 'Maar we hebben helaas veel ervaring met online-creditcardfraude', zegt een woordvoerder.
Een nieuw beveiligingsprotocol moet een eind maken aan de kwetsbaarheid van de creditcard. Bij een onlinebetaling eist het zogenaamde 3D-Secure dat de klant een zelf aan te maken wachtwoord invult. Webwinkels die gebruikmaken van dit systeem zijn niet langer aansprakelijk als er toch nog fraude wordt gepleegd.
'Daarmee zal de schade voor winkeliers fors teruggelopen', zegt Jongen van Thuiswinkel.org. Nu draaien de winkels veelal op voor creditcardfraude, omdat banken de schade op hen verhalen.meer geld lenen met een krediet van becam, ingbankmeer geld lenen met een krediet van becam, ingbankmeer geld lenen met een krediet van becam, ingbankmeer geld lenen met een krediet van becam, ingbank
Geen opmerkingen:
Een reactie posten