Zo wordt de tussentijdse toets (TTT), die oorspronkelijk werd ingevoerd als klein examen voor bijzondere verrichtingen, in 2010 gewoonweg gelijk getrokken in prijs met een normaal rijexamen: 93,15 euro. Iedereen die voor deze examencombinatie kiest, en dat is inmiddels veertig procent van de kandidaten, betaalt voor een eerste keer examen doen straks dus alleen al aan het CBR ruim 186 euro.
Branchevereniging Bovag eist hierover opheldering bij het CBR: „Je kunt je voorstellen dat de rijschoolhouders hier niet bepaald blij mee zijn. Voor leerlingen wordt het totaalplaatje kostbaarder, terwijl de tussentijdse toets erg gewild is”, zegt woordvoerder Paul de Waal.
Gemiddeld heeft een leerling nu minstens veertig lessen nodig, tegen een gemiddelde lesprijs van 47 euro. Zodoende kost een rijbewijs zeker 2100 euro, inclusief tussentijdse toets en theorie-examen.
Gevraagd naar de reden van de verhoging van de TTT, laat het CBR weten dat de administratieve afhandeling van dit mini-examen, ook ingevoerd om de drempel voor het echte examen te verlagen, inmiddels net zo hoog is als bij het gewone examen.
Faalangstexamen
Opvallend genoeg zijn kandidaten straks ineens voordeliger uit met een recent vernieuwd faalangstexamen van 164,20 euro, waarbij de slagingskans ook nog acht procent hoger ligt, dan bij gebruikmaking van de TTT. Voorheen kon alleen zo’n speciaal examen worden aangevraagd nadat enkele keren een normaal examen was mislukt. Tegenwoordig hoeft dat niet meer.
Het CBR vindt de prijs- en kansvergelijking echter mank gaan. „Het faalangstexamen wordt nu gedaan door extreem gemotiveerde mensen. Ook wordt er gelest bij speciaal opgeleide rij-instructeurs, hoewel dat niet verplicht is. Je kunt die slagingspercentages daarom niet zo maar vergelijken”, zegt woordvoerder Coen Sleddering.
Gelet op de historische vraag naar examens levert de prijsverhoging van de TTT het CBR zeker een miljoen euro extra inkomsten op per jaar, van 5,6 naar 6,8 miljoen euro. Maar ook de 2,5 procent verhoging van de theorie-examens resulteert in een extra half miljoen euro. Aangezien de eigen verklaring, die gehandicapten en ouderen nodig hebben, ook met 11 procent stijgt, levert dat opnieuw 1,3 miljoen euro extra op.
Het CBR kampt de laatste tijd met stevige financiële tegenvallers. Zo zijn er miljoenen euro’s nodig voor de instandhouding van een ruime pensioenregeling (eindloon) en voor een reorganisatie. Het CBR ontkent echter dat de prijsverhoging hiermee verband houdt. meer geld lenen met een krediet van becam, ingbankmeer geld lenen met een krediet van becam, ingbankmeer geld lenen met een krediet van becam, ingbankmeer geld lenen met een krediet van becam, ingbank
onbegrijpelijk. steken ze het geld in eigen zakken?
BeantwoordenVerwijderenMC CLAREN KOMT TE LAAT OP VOETBALVELD!!! IS TOCH LEKKER EEN BOREL IN DE RUST
BeantwoordenVerwijderenwat dat betrefd past het cbr perfect tussen het rijtje andere graaiers zoals de regering en gemeente,s.
BeantwoordenVerwijderenWanneer de pot leeg is halen we toch wat extra weg bij de burgers,zolang onze zakken maar gevuld worden.
Maar waar haalt de burger zijn geld vandaan als hij tekort komt ?
En als oudere ben je al helemaal afgeschreven met het plan van Donner,dan moet je zelfs loon inleveren,wat dan ben je te duur.
Heerlijke regering hebben we toch,nu die bom er nog op als ze hun zakken zitten tevullen met onze centen.