snel geld lenen goedkoop geld lenen * Direct geld lenen * Geld lenen * Geld lenen * Geld lenen * Geld lenen * Geld lenen offerte * Geld lenen online * Geld nodig? * Goedkoop geld lening * Hoeveel kan ik lenen? * Info over lenen * Krediet informatie * Kredietverstrekkers * LeenZaken * Lenen * Lenen * Lenen met bkr * Lenen voor beginners * Lening * Postbank.nl * Rabobank - Lenen * Snel geld lenen site nl * Studenten leningen * Zonder problemen lenen * Amstelgeld * BKR financiering * Bkr geld lenen * Direct geld lenen? * Geld lenen bkr notering * Geld lenen zonder BKR * Geld lenen zonder BKR * Geld lenen zonder BKR * Goedkoop geld lenen * Goedkoop geld lenen? * Lenen * Lenen met bkr * Lenen met bkr * Lenen met bkr codering * Lenen negatief BKR * Lenen zonder BKR * Lening Negatief BKR * Lening zonder bkr * Problemen met lenen * TNS Direct Geld * Voorschotlening * geld lenen * lenen zonder bkr

Piloten reageerden traag op defecte hoogtemeter

Vliegfouten zijn vrijwel zeker de oorzaak van de vliegramp bij Schiphol vorige week met vlucht TK 1951 van Turkish Airlines. De piloten hebben te laat gereageerd op storingen van een hoogtemeter.

Voorts is gebleken dat in 25 uur voorafgaande aan de ramp bij een achttal vluchten van hetzelfde vliegtuig de storingen zich twee keer eerder hebben voorgedaan. De storingen werden niet verholpen, mogelijk is daarop zelfs niet gereageerd.

Mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de onafhankelijke Onderzoeksraad voor de Veiligheid, heeft deze voorlopige conclusie vanmiddag bekendgemaakt.

Automatische piloot

De landingsmanoeuvre van het ramptoestel gebeurde zoals gebruikelijk bij Turkish Airlines op de automatische piloot. Doordat de linker hoogtemeter een foute waarde van -8 voet aangaf, terwijl het vliegtuig op 1950 voet (ruim 600 meter) vloog, werd het automatische gashendelsysteem dichtgetrokken, zodat het toestel te weinig snelheid hield. Volgens Van Vollenhoven heeft de bemanning hier pas na 100 seconden op gereageerd, zodat te laat werd gas gegeven om het toestel nog te redden.

Uit de eerste onderzoekresultaten en de gegevens van de onderzochte zwarte dozen blijkt dat het vliegtuig kort voor de ramp door de co-piloot, die zijn training kreeg, werd gevolgen. Pas in de laatste moment voor het neerstorten nam de gezagvoerder tevergeefs de controle. Het vliegtuig stortte daardoor een kilometer voor de landingsbaan neer.

Het onderzoek van de raad zal zich nu verder richten op deze basisfouten van de vliegers en op de storingen die zich voordeden op het linker bedieningspaneel. Op het rechter paneel bleven de instrumenten overigens wel goed werken.

Te snel

De landing blijkt ook met te grote snelheid en te hoog – 2000 voet – te zijn begonnen, een zogenaamde “rushed approach”, maar met goed vliegerschap is dat risicoloos te herstellen, eventueel met een hernieuwde poging, een zogenaamd extra rondje.

Vliegtuigfabrikant Boeing heeft luchtvaartmaatschappijen en vliegers al direct opgeroepen om extra aandacht te vestigen op de grondbeginselen van het vliegen, zoals het in de gaten houden van hoogte, snelheid en dalingshoek. Boeing zal ook op andere punten advies uitbrengen om dit soort foutenreeksen te voorkomen.

Onderzoekers hebben geen bewijs gevonden voor een tekort aan brandstof, een vogelaanvaring, icing, turbulentie of motorsysteem- of control-defecten. De eerste piloot was volgens het onderzoek onervaren.

Feiten

Hieronder een aantal feiten en cijfers uit de persconferentie die Van Vollenhoven woensdag hield over de oorzaak van de crash.

- In de cockpit van de Boeing 737-800 zaten drie bemanningsleden: de gezagvoerder, de eerste officier, die een trainingsvlucht maakte, en een extra eerste officier. De officier in training had alle benodigde bevoegdheden.

- De bemanning meldt zich om 10.04 uur bij de verkeersleiding (Amsterdam Radar) en wordt om 10.14 uur overgedragen aan de verkeerstoren op Schiphol, voor de landing.

- Het is gebruikelijk bij Turkish Airlines om aan te vliegen en te landen op de automatische piloot.

- Polderbaan 18R wordt volgens vaste procedure en zonder enige vertraging aangevlogen; de Boeing mag dalen naar 2000 voet (circa 700 meter).

- Op 1950 voet boven de grond doet zich een onregelmatigheid voor: de linkerhoogtemeter geeft -8 voet aan. De automatische piloot zorgt ervoor dat het motorvermogen wordt dichtgetrokken.

- Tijdens de voorgaande acht vluchten waren er twee keer eerder problemen met de hoogtemeter.

- De snelheid van het toestel was 175 kilometer per uur toen het de grond raakte. Normaal gesproken vliegt een dergelijk toestel bij de landing met een snelheid van ongeveer 260 kilometer per uur.

- De staart van het vliegtuig brak af, de romp scheurde bij de business class. Het gedeelte bij de vleugels bleef het meest intact.

- In beide vleugels van het toestel bevond zich nog voldoende brandstof.

- Aan boord waren 127 passagiers en zeven bemanningsleden. Er vielen negen doden: vier bemanningsleden en vijf passagiers. Tachtig mensen raakten gewond, van wie er nu nog 28 in het ziekenhuis liggen.

- Het vliegtuig kwam op de grond na 150 meter tot stilstand; de motoren braken af en schoten nog 250 meter door.

Aldus de Telegraaf.

8 opmerkingen:

  1. Ik vind het heel erg die vliegramp.Waarvan doden zijn gevallen en gewonden ik leef met ze mee al heb ik het niet meegemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. altijd vliegen op

    ....de automatische piloot....

    vermindert de vaardigheid van

    ...de piloot automatisch...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, wat een helden zeg die piloten. Ze hebben gewoon niet goed opgelet. In Turkije werden ze gelijk al als helden beschreven. Gelukkig maar dat we in Nederland verder gaan met onderzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vreselijk !!! Hopelijk wordt er door een ieder ruimte gegeven om de feiten te laten spreken opdat dit nooit meer kan gebeuren. Ik moet zeggen dat de aannames en veronderstellingen van de Turkse regering en media kort na de ramp mij teleurstellen. Zoals het op geen enkel feit gebaseerd uitroepen van heldendom van piloten (hetgeen ik hen zeker niet misgun) op een moment dat er slecht sprake is van mensen die naar de oorzaak gokken. Zo ook de poging van de Turkse media om de later gepresenteerde feiten inzake de voorlopige oorzaak van de ramp als 'onwelkom' te beschouwen en zelfs de onvolwassenheid toont het land en de hulp te beschimpen waar het Turkse toestel op neerstort. Zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nergens heeft Van Vollenhoven aangegeven dat de piloten fouten hebben gemaakt. Zij hebben juist het dichttrekken van de motoren als normaal ervaren omdat het vliegtuig snelheid kwijt moest. Het is nog niet duidelijk of sneller gereageerd had kunnen worden toen duidelijk werd dat het toestel teveel snelheid verloor. Verder was de co-piloot wel degelijk ervaren, alleen was de 737-800 nieuw voor hem. Voorafgaand aan een trainigsvlucht wordt al veel tijd in de fligt-simulator doorgebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik vraag me af wat deze piloten zoal doen tijdens vliegen op de automatische piloot..van het uitzicht genieten? Zeker als leerling piloot wil je het toestel dan toch zelf aan de grond zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. waarom de motoren op een hoogtemeter automatisch
    laten sturen op het gas.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vreselijk!! Ik hoop werkelijk dat alle partijen de feiten laten spreken en aanvaarden, opdat dit nooit meer
    zal gebeuren! Wat mij kort na het ongeval frappeerde waren de aannames gebaseerd op veronderstellingen waar
    de Turkse regering en media conclusies uit trokken. Daarna was er de helaas 'onvolwassen' reactie uit Turkije op de eerste werkelijke feiten inzake het onfortuinlijke ongeval. Een Turks toestel stort neer op Nederlands grondgebied, gelukkig overleeft bijna iedere passagier het ongeval, dan verklaart men zonder enige kennis van feiten de bemanning
    tot helden. Vervolgens wordt er geklaagd over de gratis hulpverlening en stellen de Turkse media/politiek als reactie op de eerste harde feiten van de Raad dat het ook weleens de schuld van de Nederlandse verkeerstoren zou kunnen zijn. Wederom een uiting die op geen enkel feit is gebaseerd. Kortom, ik maak een fout, geef vervolgens u de schuld en bekritiseer daarna uw goed bedoelde hulp! Dat is toch onredelijk en opportuun. Zonde.

    BeantwoordenVerwijderen