
In de gemeenten Den Haag, Sittard-Geleen en Capelle aan den IJssel en bij een Tilburgse woningbouwvereniging start een proef van een jaar met dit mobiele alarmsysteem. Het moet personeel beter beveiligen tegen agressieve klanten en het veiligheidsgevoel onder medewerkers versterken.
,,Met een druk op de knop staat er heel snel politie voor de deur. Daardoor hoef je ook niet meer met twee medewerkers huisbezoeken af te leggen, maar kan iemand dat alleen doen,'' legt bedenker Aad Klaassen uit.
De anti-agressietrainer en oud-medewerker van de sociale dienst in Rotterdam deed zijn idee op in bejaardencentra. Hier zag hij ouderen die om hun nek een noodknop droegen. In geval van calamiteiten konden zij die indrukken. Verplegers zagen dan direct wie er in gevaar was.
Het mobiele alarmsysteem voor sociale diensten gaat een stap verder, vult een woordvoerder van alarmcentrale Securitas Alert Services aan. ,,Bij een druk op de knop krijgen wij het signaal binnen. Wij zien waar iemand in nood is. Ook is er een geluidsverbinding zodat wij direct kunnen beoordelen of de politie moet worden ingeschakeld.''
Aanleiding voor de maatregel is een onderzoek van de Arbeidsinspectie. Daaruit blijkt dat het merendeel van de sociale diensten personeel onvoldoende beschermt tegen boze klanten, terwijl twee derde van de medewerkers regelmatig te maken heeft met agressie. Veelal gebruiken klanten het fysieke en verbale geweld om hun zin te krijgen, zoals het hervatten of krijgen van een uitkering.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten